Dersin Adı | Görsel Sosyoloji |
Kodu | Yarıyıl | Teori (saat/hafta) | Uygulama/Lab (saat/hafta) | Yerel Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SOC 325 | Güz/Bahar | 3 | 0 | 3 | 6 |
Ön-Koşul(lar) | Yok | |||||
Dersin Dili | İngilizce | |||||
Dersin Türü | Seçmeli | |||||
Dersin Düzeyi | Lisans | |||||
Dersin Veriliş Şekli | - | |||||
Dersin Öğretim Yöntem ve Teknikleri | ||||||
Dersin Koordinatörü | - | |||||
Öğretim Eleman(lar)ı | ||||||
Yardımcı(ları) | - |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı görsel ve maddi kültür çalışmalarındaki belli konu ve tartışmaları, kültür-toplum ilişkisi vurgusuyla inceleyerek sosyolojik düşünce anlayışını derinleştirmektir. Ders toplumların anlaşılması ve açıklanmasında görsel kültürü nasıl kullanabileceğimiz sorusunu anlamayı hedefler. |
Öğrenme Çıktıları | Bu dersi başarıyla tamamlayabilen öğrenciler;
|
Ders Tanımı | Ders, görsel ve maddi kültürel pratikler tartışmaları üzerinden öğrencileri sosyolojik düşünce ile tanıştırmak üzere tasarlanmıştır. Bu amaçla ders kültür sosyolojisi alanının genel tartışmalarını değerlendirerek, sosyolojik tahayyül çerçevesinde farklı görsel ve maddi kültürel pratiklere odaklanmaktadır. |
Dersin İlişkili Olduğu Sürdürülebilir Kalkınma Amaçları | |
| Temel Ders | |
Uzmanlık/Alan Dersleri | X | |
Destek Dersleri | ||
İletişim ve Yönetim Becerileri Dersleri | ||
Aktarılabilir Beceri Dersleri |
Hafta | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Giriş & Kültür Sosyolojisi | Rosamund Billington et al. Culture and Society, p:1-43 Les Back et.al. 2012, “Defining cultural sociology” in Cultural Sociology: An Introduction, 19-31. |
2 | Kültür Çalışmalarında Kuramsal ve Yöntemsel Konular | Rosamund Billington et al. Culture and Society, p:44-63 & 101-118. Les Back et.al. 2012, “Methodological Issues in Cultural Sociology” in Cultural Sociology: An Introduction, 31-45. |
3 | Görsel Kültür Sosyolojisi | Nathansohn, R., & Zuev, D. (Eds.). (2013). Introduction. Sociology of the visual sphere. Routledge. Ciampi, M. (2023). Visual sociology between tradition and new frontiers of research. International Review of Sociology, 1-20. |
4 | Görsel Kültür Sosyolojisi | Becker, Howard S. (1995) 'Visual sociology, documentary photography, and photojournalism: It's(almost) all a matter of context', Visual Studies, 10: 1, 5-14. Douglas Harper. (2001) “the Image in Sociology” Journal des anthropologues. |
5 | Maddi Kültür Sosyolojisi | Tim Dant, “Material civilization: things and society”, The British Journal of Sociology, 2006, Volume57, Issue2, June 2006. Asa Berger, Making Sense of Material Culture, in What Objects Mean: Introduction to Material Culture 62-80 Asa Berger, “Applications” (selections), in What Objects Mean: Introduction to Material Culture 131-232. |
6 | Söylem ve Görsel Kültür | Janet Hoskins, Agency, Biography and Objects in Handbook of Material Culture 74-89. Douglas Harper, “Ethnomethodology, semiotics and the subjective” in Visual Sociology. Gillian Rose, Visual Methodologies: An introduction to Researching with Visual Materials, 186-219. |
7 | Arasınav | |
8 | Sinema- Film Gösterimi | Laura Mulvey: ‘Visual Pleasure and Narrative Cinema” in Visual and Other Pleasures Film screening |
9 | Fotoğrafları Okumak | Marita Sturken & Lisa Cartwright. Practices of Looking: An Introduction to Visual Culture. Oxford University Press, Oxford ; New York; Read ONLY pp. 10-31. Susan Sontag “On Photography”, chapter 1, pgs. 3-24 |
10 | Foto-belgeleme | *Gil Pasternak (2013) “The Brownies in Palestina”: Politicizing Geographies in Family Photographs, Photography and Culture, 6:1, 41-63 *Rose, Gillian (2003). Family photographs and domestic spacings: a case study. Transactions of the Institute of British Geographers, 28(1) pp. 5–18. |
11 | Sosyal Medya | Julia Cook, Reza Hasmath , (2014) The discursive construction and performance of gendered identity on social media , Current Sociology. Brown, Brian J. (2001). “Doing Drag: A Visual Case Study of Gender Performance and Gay Masculinities”, Visual Sociology (16):37-54. |
12 | Görsel Kimlik İnşası | Shirin Khayambashi, (2019), Diaspora, identity, and store signs, Visual Studies. Woodward, R. and Jenkings, K.N. (2012) Soldiers’ photographic representations of participation in armed conflict. In S. Gibson and S. Mollan (eds) Representations of Peace and Conflict, Palgrave, London, pp.105-119. |
13 | Toplumları Karşılaştırmak | Dougles Harper, “Comparing societies” in Visual Sociology, 88-110. Rieger, Jon. 1996. Photographing Social Change. Visual Sociology 11 (1): 5–49. |
14 | Dersin gözden geçirilmesi- Öğrenci Sunumları | |
15 | Öğrenci Sunumları | Ödevlerin tartışılması |
16 | Final Sınavı |
Ders Kitabı | |
Önerilen Okumalar/Materyaller |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Katkı Payı % |
Katılım | 1 | 5 |
Laboratuvar / Uygulama | ||
Arazi Çalışması | ||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 1 | 5 |
Portfolyo | ||
Ödev | 1 | 10 |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 10 |
Proje | ||
Seminer/Çalıştay | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınav | 1 | 30 |
Final Sınavı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl İçi Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 5 | 60 |
Yarıyıl Sonu Aktivitelerin Başarı Notuna Katkısı | 1 | 40 |
Toplam |
Yarıyıl Aktiviteleri | Sayı | Süre (Saat) | İş Yükü |
---|---|---|---|
Teorik Ders Saati (Sınav haftası dahildir: 16 x teorik ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Laboratuvar / Uygulama Ders Saati (Sınav haftası dahildir. 16 x uygulama/lab ders saati) | 16 | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 15 | 3 | 45 |
Arazi Çalışması | |||
Küçük Sınav / Stüdyo Kritiği | 1 | 5 | |
Portfolyo | |||
Ödev | 1 | 10 | |
Sunum / Jüri Önünde Sunum | 1 | 10 | |
Proje | |||
Seminer/Çalıştay | |||
Sözlü Sınav | |||
Ara Sınavlar | 1 | 24 | |
Final Sınavı | 1 | 32 | |
Toplam | 174 |
# | Program Yeterlilikleri / Çıktıları | * Katkı Düzeyi | ||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 | Klasik ve çağdaş sosyolojik kuramların bilgisine ve bu kuramları karşılaştırmalı olarak değerlendirme becerisine sahip olur. | |||||
2 | Sosyoloji alanındaki temel yöntembilimsel yaklaşımlar, toplumsal araştırma ve veri analiz yöntemlerinin bilgisine sahip olur. | |||||
3 | Sosyolojinin temel alanları olan genel sosyoloji, kurumlar sosyolojisi, toplumsal yapı ve değişme ve uygulamalı sosyoloji alanlarında bilgiye sahip olur. | X | ||||
4 | Sosyolojik bir projeyi araştırma sorusuna en uygun yöntemlerle bireysel ya da grup üyesi olarak başlangıcından sonuna kadar tasarlayarak uygulama becerisine sahip olur. | |||||
5 | Sosyolojik tahayyülü kullanarak bireysel sorunların arkasındaki toplumsal dinamikleri ortaya koyma becerisine sahip olur. | X | ||||
6 | Yerel, ulusal ve küresel düzlemdeki toplumsal sorunları tanımlayıp, bu sorunların çözümü için yeni politika önerileri sunma yeteneğine sahip olur. | |||||
7 | Sosyolojik bir araştırmanın veri toplama ve veri analizi süreçlerinde bilişim teknolojilerini kullanma bilgi ve becerisine sahip olur. | |||||
8 | Sosyolojik verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal sorumluluk bilinciyle hareket etme ve bilimsel ve etik değerleri dikkate alma becerisine sahip olur. | |||||
9 | Toplumsal yaşamın çeşitli yönlerini analiz ederken sosyal bilimlerin farklı alanlarından faydalanma bilgi ve becerisine sahip olur. | X | ||||
10 | Sosyoloji ve sosyal araştırma alanlarındaki bilimsel ve teknolojik gelişmeleri izleyerek kendini mesleki açıdan sürekli yenileme becerisine sahip olur. | X | ||||
11 | Bir yabancı dili kullanarak sosyolojik bilgi toplar ve sosyologlar ve diğer sosyal bilimciler ile iletişim kurar ("European Language Portfolio Global Scale", Level B1). | |||||
12 | İkinci yabancı dili orta düzeyde kullanır. | |||||
13 | İnsanlık tarihi boyunca oluşan bilgi birikimini uzmanlık alanıyla ilişkilendirme becerisine sahip olur. | X |
*1 Lowest, 2 Low, 3 Average, 4 High, 5 Highest